Risalah Muhammad Saw

Posted by


Allah mengutus Muhammad Saw, sebagai rahmat untuk semua alam semesta, dan petunjuk semua orang yang bertaqwa. Allah mengutusnya dengan membawa ilmu yang bermanfaat, dalil yang benar dan petunjuk yang berguna. Dengannya kebodohan diketahui, dan dengannya beliau memberi petunjuk dari kesesatan. Tidaklah tersisa ilmu dasar agama dan cabangnya melainkan telah beliau jelaskan, dan tidaklah pula tertinggal kaidah dan pokok ilmu melainkan telah beliau letakkan pondasi dan pilarnya.

Syari'at beliau yang sempurna menghimpun semua syari'at sebelumnya dan sekaligus menyempurnakannya. Sunnah beliau menjelaskan dan menerangkan persoalan agama dan dunia. Syari'at beliau adalah puncak keadilan dan kebaikan untuk orang yang berakal.

Hukumnya dalam masalah ibadah dan mu'amalah (interaksi sosial) merupakan sebaik-baik hukum. Ia putuskan setiap yang baik adalah halal dan bermanfaat, dan setiap yang buruk adalah membahayakan dan haram. Belum pernah ada ilmu yang menafikan apa yang dibawa oleh Rasulullah Saw. Bahkan kesemuanya menyaksikan kebenarannya. Kesemuanya mengakui kesempurnaan, keutamaan, dan keseniorannya.

Maka seluruh akal mencari hidayah dan keteladanan dengan ucapan dan kelakuannya, mengakui kebutuhan kepadanya pada setiap kondisinya. Beliaulah Saw manusia teragung dalam hal kesantunan dan kesabaran, manusia paling pemaaf dan memberi ampunan, paling banyak menghimpun kebaikan dan kesempurnaan, serta paling mulia dalam kebaikan, kemakrufan dan mendermakan pemberian.

Beliau himpun kedermawanan dan kebaikan dengan ilmu serta amal, dengan praktik dan cita-citanya. Beliau pula yang memberi petunjuk manusia kepada kebenaran dalam segala keadaannya. Dan dengan inilah beliau penuhi hati umatnya dengan rahmat, kebaikan dan ihsan. Beliau hantarkan mereka kepada kebahagiaan dan kemenangan, baik secara sembunyi-sembunyi maupun secara terang-terangan. Tiada tersisa suatu kebaikan pun, melainkan beliau jelaskan dan tunjukkan kepada mereka. Dan tiada tersisa suatu keburukan pun, melainkan beliau peringatkan mereka.

Nabi Saw telah menunjuki mereka kepada moralitas mulia, dan memperingatkan untuk mewaspadai hal-hal yang dibenci oleh Allah Swt. Rasulullah Saw suka jika mempunyai pandangan yang cermat ketika ada syubhat, dan menggunakan akal yang sempurna ketika syahwat bergelora. Dan, agar mempunyai keberanian dalam segala-galanya sekalipun harus menyingkirkan segala gangguan, dan bersikap memberi walaupun hanya dengan beberapa butir kurma.      


FOLLOW and JOIN to Get Update!

Social Media Widget SM Widgets




11:39 AM

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.